Kartsa

Iisamen vuoden 1967 Ortodoksisten Nuorten Liiton vuosijuhlaa ja kulttuuripäiviä varten Reijo Paukun käsikirjoittama ja ohjaama nuortennäytelmä.

Kuva harjoituksista, ohjaaja ”käsi päässä”.

Rooleissa:

Wili, tuleva Pop-tähti, Jarmo Willberg, Elisabeth, maalta kaupunkiin muuttanut nuori, Marja Kataja, Joppe, runoja kirjoitteleva jannu, Jorma Lempinen.

Jengiläisiä, sekä kaduilla maleksivia nuoria esittivät Pasi Niemi, Ulla Dahlberg, Hannele Virta, Lasse Lampimäki, Pauli Rilanto, Marjatta Jeussonen, Hannele Hakanen, Anne Antikainen, Ulla Evilä, Eeva Grönlund ja Kirsti Hietanen.
Laulujen sävellys Raimo Rantanen.

”Näytelmä on ennen kaikkea Wilin kehitystarina. Hän kyllästyy lorvailuun ja menee töihin, hankkii kitaran ja opettelee soittamaan. Myöhemmin hän perustaa oman orkesterin ja hänestä kehkeytyy suosittu poplaulaja.”
(Lähde Reijo Paukun Hippimusikaali HAIR ja Popteatterin tarina)

Kartsa voitti ylivoimaisesti näytelmien sarjan ONL:n kulttuurikilpailussa Iisalmessa huhtikuussa 1967.
Kartsaa ei pidetty ohjelmistossa sen lyhyen keston takia, mutta esitettiin vielä kerran Suomen Nuorison Liiton perustamisen 70-vuotisjuhlassa Sampolassa 9.6.1967.

Tapaukseen liittyy seuraavanlainen anekdootti:

” Ei ollut mitenkään tavallista, että seurakunnan tuella harjoiteltiin näytelmää, jonka aihe ei ollut kristillinen ja keskittyi katu- ja tanssisaliympäristössä nykynuorten ongelmiin. Toimittaja Tane Ahva ja valokuvaaja Pertti Räsänen tekivät Ilta-Sanomiin kokoaukeaman jutun otsikolla: Pitkätukkaisten musikaali Tampereen Ortodoksisen kirkon suojissa. Julkaisupäivä oli 7. maaliskuuta 1967. Jutussa oli runsaasti kuvia, jotka oli kuvattu Tampereen Ortodoksisen kirkon kellarissa sijaitsevassa kerhotilassa, aikaisemmin papiston perunakellarissa! Varsinaiset harjoituksethan oli pidetty Hämeenpuiston harjoitussalissa.”

”Arkkipiispa Paavali luotti raadin harkintaan ja piti kohua keinotekoisena. ”Ilmeisesti se on herättänyt seurakunnan jäsenissä pahennusta kuten myös tapa, jolla se tuotiin julki (Ilta-Sanomien juttu). Saattaa olla, että asia perustuu väärinkäsityksiin”, totesi arkkipiispa diplomaattisesti.”
(Lähde Reijo Paukun Hippimusikaali HAIR ja Popteatterin tarina)

”Tämä oli liikaa hurskaimmille seurakuntalaisille. He katsoivat toiminnan liian vapaamieliseksi ja kirkon arvolle sopimattomaksi. Niinpä kirkkovaltuuston jäsen teki asiasta kantelun arkkipiispa Paavalille, joka osallistui ONL:n vuosijuhlaan Iisalmessa 2. huhtikuuta kulttuurikilpailujen päätteeksi.”