Rakkauden Iltapäivä

Hippejä vm-68

Ortodoksisten Nuorten Liiton kulttuurikilpailuihin 1968 Jyväskylässä kirjoitettu maailman ensimmäisiä hippinäytelmiä.

Käsikirjoitus ja ohjaus Reijo Paukku, rooleissa: hippityttö Kyyhky, Hannele Virta; Guru, Tero Lampimäki ja Tomi, Reijo Paukku. Mukana Seppo Tuominen, Kai Luodes, Eila Mäenpää, Ismo Haapanen, Ulla Korkeakoski, Markku Rantanen, Jukka-Pekka Järvinen ja Veikko Meskanen.
Musiikki lauluyhtye Kakarat. Yhtyeessä lauloivat ja soittivat Kauko Ratilainen, Kari Sallinen, Kari Rautsi ja Tapio Mähönen.

”Näytelmä Rakkauden iltapäivä oli kertomus rakkaudesta niin kuin hippikulttuuri ja kirkko sen näkevät. Lisäksi se oli kuvaus ihmisen voimattomuudesta ja tuhosta massojen ja tapahtumien puristuksessa. Mitään rakkautta ei ole olemassa vaan jokainen elää lähinnä vain itselleen. Elämä on kuin päiväperhosen lento: kaunis, lyhyt, hetkellinen ja kuoleva. Kaikki on lyhytaikaista, tilapäistä, ja aika muuttaa ihmistä. Pintakulttuurit tulevat ja menevät.”

”Tomi, joka on tavallinen kunnon poika, tutustuu tyttöystävänsä kautta hippeihin, jotka etsivät tarkoitusta elämälleen Gurun johdolla. Tomi joutuu vaikeuksiin ja hän kokeilee huumeita ja jää koukkuun. Hän menettää työpaikkansa ja asuntonsa. Lisäksi hän vahingossa aiheuttaa Gurun pidätyksen huumeratsiassa, ja Guru joutuu tutkintovankeuteen. Loppukohtauksen tanssiaisissa, jossa musiikkina käytettiin Prokojeffin säveltämän Romeo ja Julia –baletin menuettia, vankilasta karannut Guru surmaa Tomin. Hänen viimeiset melodramaattiset sanansa ennen viimeistä hengenvetoa kuuluvat: ”Lyökää, lyökää toisellekin poskelle, mutta katsokaa kun kaadun, ettei yksikään muurahainen muserru alleni!”
(lähde Reijo Paukun kirja Hippimusikaali HAIR ja Tampereen Popteatterin tarina)

Kotimainen hippinäytelmä sai hyvän vastaanoton kulttuuripäivillä ja sai ensimmäisen palkinnon. Reijo Paukku Tomin roolissa palkittiin parhaasta miesroolista.

Ennen Jyväskylän kulttuuripäiviä Rakkauden Iltapäivä esitettiin Helsingissä Amatööriteatteri-68-festivaaleilla 9.-10. maaliskuuta.
Toinen vierailu Helsinkiin tapahtui 21. huhtikuuta. Suomen Nuorison Liiton ja Uuden Suomen järjestämän nuorisoseurojen valtakunnallisen tietokilpailun loppukilpailun ja palkintojen jaon Hämäläisten talolla Kampinkadulla päätti Rakkauden iltapäivän esitys.
Rakkauden iltapäivä vieraili Jyväskylän kulttuuripäivien jälkeen Kuopiossa Karjalan Hiippakunnan ortodoksisilla teinipäivillä ja Ortodoksisten nuorten kevätjuhlissa 26.5.-68 Joensuun kaupungintalossa.
Tampereen Sampolassa jatkettiin esityksiä kevään kuluessa kymmenen kertaa, ja myöhemmin vielä esitykset jatkuivat syksyllä ohjelmistoon tulevan Tulipunakukan parina saman illan ohjelmistossa. (yht. 22 esitystä)
(Lähde Reijo Paukun kirja Hippimusikaali HAIR ja Tampereen Popteatteri tarina)