Jesus Christ Superstar

Jesus Christ Superstar oli Tampereen Popteatterin ja Finntheatre:n yhteistuotantoa. Siinä käytettiin Tampereen Popteatterin keskeisiä esiintyjiä. Kun esitysoikeudet Broadwayn ja Lontoon ensi-iltojen jälkeen lopulta Popteatterille saatiin, ei teatterilla ollut varoja korkeiden ennakkomaksujen maksamiseen.
Jesus Christ Superstar Rockooppera tuotettiin 1972 ja tuottajana oli Reijo Paukun ja Mikko Viljasen muodostama Finntheatre joka ei ollut rekisteröity yhdistys eikä osakeyhtiö.
Saadakseen viulut soimaan Finntheatre joutui maksamaan Popteatterin West Side Storysta jääneet palkkasaatavat muusikoille.
Esityksessä oli mukana Popteatterin parhaita laulajia, mm. Raija Alenius, Juha Räsänen, Jukka Siikavire ja Pekka Pajula.

Roolijako:
Jeesus Nasarealainen Timo Silvennoinen (Salomon)
Juudas Iskariot Pekka Pajula
Maria Magdaleena Raija Alenius (Raya)
Pontius Pilatus Juha Räsänen
Kuningas Herodes Kari Ahonen
Kaifas Jukka Siikavire
Papit Kari Ahonen, Jukka Siikavire, Harry Kujansuu

Opetuslapset

Jukka Ahtokivi, Matti Kempas, Harri Kovaleff, Harry Kujansuu, Ali Kuukkula, Aarre Lahikainen, Jarmo Mörö, Vesa Palovaara, Esko Pääkkönen, Seppo Tuominen ja Jussi Rydman.

Vaimot

Eeva Ahve, Riitta-Liisa Kaunisto, Erja Marjamäki, Outi Norppa, Riitta Norppa, Iiris Pajula, Iiris Ruoho, Kirsi Salminen ja Arja Virtanen.

Roomalaiset sotilaat
Petteri Waissi, Timo Honkanen, Pauli Lintula ja Jarmo Åberg

Riivaajat
Jukka Lehtonen ja Jarmo Virtanen

Kansaa, pappeja ym.
Jussi Myllymäki, Pentti Valtonen ja Pauli Palonen

Kuoro
Riitta Järventausta, Mirjami Kilponen, Sinikka Lilja, Leena Nieminen, Marjukka Siren, Taina Mäenpää, Lasse Alhamo, Matti Rautonen, Markku Saarinen, Teuvo Salminen

Orkesteri:

Orkesterin johto: Kari Komppa
Rock-ryhmä: Risto Hiltunen, Jouko Huttunen, Bert Karlsson, Ismo Kätkä,
Markku Lindfors ja Risto Tanner
Sinfonia-ryhmä: Hannes Alppiaro, Luis Pereló-Farré, Markku Hannola,
Yrjö Hauskala, Aki Helin, Juhani Heikkilä, Hannu Hinze,
Niilo Hurmalainen, Reijo Huurros, Pauli Jalasmaa.
Fennica Karahka, Pirkko Kysell, Reijo Kariskoski,
Juhani Lehto, Jarmo Lehtonen, Timo Lehtonen,
Jorma Leppänen, Kari Malkki, Markku Malkki,
Markku Olkkonen, Pauli Oksala, Otto Rasimus,
Vesa Raiskinen, Kauko Tanskanen, Juhani Tepponen,
Vesa Vahtola, Helge Valtonen ja Antti Heino

Alla Erkki Helinin ottamia valokuvia, joista joitakin käytettiin käsiohjelmassa ja muissa jutuissa musikaalista.

Musikaalin viivästyminen aiheutti lehdistössä kohinaa. Erityisesti Suosikissa seurattiin tiiviisti tapahtumia. Musikaalin sopivuuden perään kyseltiin. Rolle antoikin lukuisia haastatteluja lehtiin, jossa vakuutteli, että musikaalin tarkoitus ei ole rienata, vaan herättää keskustelua asioista joista ei yleensä puhuta.

Pääosan esittäjän etsinnästä Hymylehti innostui niin, että jutun yhteyteen lehteen laitettiin tekaistu hakuilmoitus. Oikea ilmoitus, jossa etsittiin nuoria laulutaitoisia asiasta kiinnostuneita, oli huomattavasti vaatimattomampi. Leikkeet alla.

Ensi-iltaan liittyi dramatiikkaa pommiuhkauksen vuoksi. Yleisö jouduttiin poistamaan esityksestä uhkauksen vuoksi. Uhkaus osoittautui kuitenkin jonkun pölvästin tekeleeksi ja esitys pääsi alkamaan hieman myöhässä.

Tampereella musikaali esitettiin jäähallissa. Jäähallin toinen pitkä sivu oli yleisölle ja toinen toimi näyttämönä. Ensi-illan yleisömäärä oli n. 4000, näytöksiä oli 6-7 kpl. Syksyllä 1972 musikaali esitettiin myös Helsingin Finlandiatalossa.

Kotkassa Jeesus Kristus Supertähti esitettiin 1980 Kotkan Nuorisoteatterin, Kotkan oopperayhdistyksen ja kaupunginorkesterin yhteistyönä. Jeesuksen roolissa oli Ilkka Hämäläinen ja Juudaksen roolissa espanjalainen Manolo Muñoz.

Myöhemminkin Rock-musikaalia on esitetty mm. Haminassa. Lapinlahden kirkossa 2017, ja dramatisoituna konserttina täysille katsomoille Sibeliustalossa Lahdessa 2011-2012, jota myös pienellä ryhmällä kävimme katsomassa.